2.9.08

cerita di rumah Allah..

hari kedua puasa
aku,syaza n alin bergegas2 ke surau utk solat terawih..
tapi kitaorg terlambat..surau penuh..tu la surau kg paya ikan,sape cpt die dpt..terpakse la kami berjalan balek..terserempak ngn abah n abah janji nk bwk kami ke masjid bukit baru lepas abes abah solat isyak jemaah..
so, aku, abah, alin n syaza ke masjid bukit baru malam tadi..
sampai je sane,penuh budak2 kat anjung masjid berlari2 berkejar2..
masuk ke bahagian perempuan..
huh,pelik sungguh,kenape berkelompok2,saf entah ke mane..ya Allah..xpe ke mcm ni?hati aku rase x sedap yg amat sgt..tp sebab dh rakaat kedua solat tarawih,kami cpt2 angkat takbir,spy smpat ikut imam..
abes je solat,syaza bisik ke telinga aku "kak,xpe ke diorg smbhyg mcm ni?kelompok sane sini.."
"setahu kakak x boleh.." tu je la yang mampu aku jawab..aku pn x berape arif..
tp lepas tu,kami masuk ke saf yg btul..walaupn agak compang camping kat dpnnye..sungguh aku x kusyuk..
tgh bersolat,seorg budak lelaki,mgkin dlm lingkungan 4 atau 5 tahun, dtg melintas ke arah ibunya di saf hadapanku, berkali2 sehingga semasa rakaat kelapan, ibunya berhenti sembahyang dan menariknya keluar..ya Allah, betapa aku x kusyuk..aku boleh terlihat semuanya..
selesai sudah tarawih dan witir..seperti biasa berwirid dan berdoa sebelum selesai..aku kehairanan bila ramai yg membuka telekung,melipat telekung..kelihatan sudah tidak sabar2 mahu pulang..sehinggakan wirid tidak diendah, ketika berdoa tangan pun tidak diangkat utk diaminkan..apalah agknya yg dikejar..yg menyedihkan,bukan kanak2 tapi kaum2 ibu yg begitu kalut berpelakuan begitu..
aku pelik..
kerana aku tidak melihat situasi begini di negeri tmpat aku tinggal dulu..
selesai semuanya,kami bertiga ke tmpat parkir kereta..ku ceritakan pada abah..kata abah, arwah tok ayah pernah ckp kalau solat sunat,tidak mengapa jika tidak megikut saf..tp itu kata tok ayah..kata abah,bgnya, dh namanya solat berjemaah perlulah kita mengikut saf..
hm..aku pn bukanlah arif dan alim..tapi setakat yg aku tahu dan aku belajar, saf perlu dijaga..tidak dikira solat wajib ataupn sunat..
mgkin aku perlu mengkaji lebih lanjut..
betapa ilmu penting dalam menjalani hidup sbg seorg insan dan seorg islam..

No comments: